הטיפול הטבעי בתולעים

  • קטגוריה:כללי

תולעי המעיים הנפוצות בישראל (Enterobiasis, Oxyuris) מכונות בצדק תולעי מחט/סיכה, ובאנגלית pinworm: תולעים אלו הן לבנות וקטנטנות- אורכן לא עולה על 2 ס”מ- קל מאוד לפספס אותם וקל מאוד להידבק בהם. לפיכך, חשוב להכיר את התסמינים והסימנים האפשריים, שחלקם פחות טריוויאליים מכפי שנהוג לחשוב. 

איך מזהים הדבקה בתולעים?

ההדבקה נפוצה בגני ילדים ומתרחשת דרך מגע במשטחים נגועים בביצי תולעים והכנסתם באופן לא מודע אל הפה ומשם למערכת העיכול. התולעת חודרת אל המעי הגס ונודדת במהלך הלילה אל פי הטבעת, שם היא מטילה את ביציה ומתה. דבק הביצים מייצר אלרגיה מגרדת. באמצעות הגירוד הביצים מופצות מהיד אל משטחים ומשם למערכות העיכול של יתר חברי הגן…  

כדאי לבדוק הימצאות תולעים אם ידוע על הדבקה בגן (ולו אחת) או אם הופיעו חלק מהסימנים הבאים: 

  • גרד וגירוי בפי הטבעת, בייחוד בלילה. אצל בנות יכול להיות גם גירוי ואודם בפות, ביום או בלילה. 
  • שינה לא רציפה בלילה, התעוררויות, מלמולים, חריקות שיניים ו/או תנועתיות מוגברת. 
  • שינויים התנהגותיים המעידים על סף תסכול נמוך- התקפי זעם, תנועתיות לא מווסתת, קושי בדחיית סיפוקים וכד’. 
  • הורים רבים מדווחים גם על “פספוסים” או השפעה שלילית על יכולת השליטה בעשיית צרכים: הרטבת לילה, רגרסיה בגמילה או קושי להיגמל ועוד.

תכשירים מומלצים:

את התולעים ניתן לנסות לאתר בצואה. חשיפה של הצואה לשמש או אור תעזור מכיוון שהיא תעודד את התולעים הנמשכות אל האור לצאת. אם לא נמצאו תולעים, עם זאת, אין זה שולל את אפשרות הימצאותן במעי. גם בדיקות צואה שניתן לעשות בקופת החולים אינן רגישות מספיק ולכן ההמלצה היא לחזור עליהם 3-6 פעמים. לרוב, תולעים מתגלות באמצעות התבוננות בפי הטבעת בלילה בעזרת פנס. אם איתרתם חוט לבן ודקיק מתפתל- מזל טוב, זה טפיל!

הטיפול הקונבציונאלי בתולעים הוא באמצעות מבנדאזול (שם מסחרי בארץ- vermox) , תרופת מרשם לטיפול במגוון רחב של תולעי מעיים הפועלת דרך בלימת מקורות האנרגיה שלהן. התרופה משפיעה בעיקר על התולעים הבוגרות ולכן יש ליטול ממנה מנה נוספת כ-10 ימים עד שבועיים מהמנה הראשונה.

על אף שלמבנדאזול אין, ככלל, תופעות לוואי רציניות, עדיין מדובר בתרופה ואין לתת אותה בלי הגבלה- שימוש ממושך עלול לגרום לפגיעה בכבד, בכליות ובתאי הדם הלבנים. כפי שהורים רבים מגלים, לעתים קרובות מתקיימת הדבקה חוזרת, ונדמה שיש ילדים שנוטים יותר מאחרים להידבק. לפיכך, רצוי לאמץ גישה הוליסטית וארוכת טווח יותר לטיפול ולמניעה של תולעים. אם אחד מבני הבית נדבק יש לדאוג לטיפול מונע לכל המשפחה, וליישם ככל הניתן את העצות הבאות:

תכשירים מומלצים:

  • היגיינה- היגיינה ושוב היגיינה. הפצת ביצי התולעים נעשית, כאמור, מהיד אל משטחים או אל הפה לאחר גירוד פי הטבעת. יש להקפיד על גזירת ציפורניים, ושטיפת ידיים לעיתים תכופות, ובעיקר לפני האוכל. להחליף תחתונים פעמיים ביום, פיג’מה כל יום, מצעים ומגבות מדי 3-4 ימים. מומלץ לשטוף טוסיק, פות וידיים אחרי כל שינה. חשיפה של משטחים ובדים לשמש תקטול את ביצי התולעים שעליהם. 
  • תזונה- הפחיתו מזונות “שתולעים אוהבים”, מזונות מחלישי מערכת החיסון ומעודדי דלקת: פחמימות פשוטות (סוכר, קמח לבן), שומנים רוויים, מזונות מעובדים ומשומרים וחלבון מהחי. 

הגבירו צריכה של מזונות “קוטלי תולעים”: גרעיני דלעת לא קלויים (לילדים אפשר לתת שמן גרעיני דלעת בכבישה קרה), גזר, שום וג’ינג’ר. 

  1. טיפול משלים: הומאופתיה; צמחי מרפא; שמנים אתריים– לרפואה הטבעית יש אמצעים רבים להתמודדות עם תולעים בצורה בטוחה שניתן לנקוט בהם לאורך זמן, ללא חשש. אנו מייצרים במעבדת בית המרקחת מזה שנים רבות ערכה הומאופתית לטיפול ומניעה של תולעי מעיים: סאנטונין קומפ.. כעת אנו משיקים ערכה חדשה לטיפול משולב הכולל, לצד הומאופתיה, גם צמחי מרפא ללקיחה פנימית ושמנים אתריים למריחה חיצונית. הערכה כוללת:
  • cina– הרמדי ההומאופתית הקלאסית לתולעי מעיים. מינון: 3 גלובולים 3 פעמים ביום לשבוע. ניתן להכין גם בטיפות על בסיס מים. מינון 5 טיפות 3 פעמים ביום לשבוע. 
  • juglans regia– מיצוי קליפת אגוז מלך המכיל נפטאקינונים- חומרים קוטלי תולעים יעילים. בעל טעם טוב יחסית לצמחים אחרים כך שהוא צמח מוביל לטיפול בילדים. את מיצויי צמחי המרפא שלנו אנו מקבלים מבתי חרושת לתרופות, דבר המבטיח את איכותם הגבוהה. מינון: 10 טיפות 3 פעמים ביום רחוק מאוכל. 
  • קרם דליה תולי– על בסיס ‘קרם דליה’- קרם ההחתלה האיכותי והוותיק שלנו. מועשר בשמן עץ התה, שמן אובליפיחה ושמן הדס. השמנים מסייעים לקטול את התולעים ולהרחיקם. מומלץ למרוח מהקרם לפני כל שינה.   
  1. תוספים- ככלל, תזונה מאוזנת עדיפה על לקיחת תוסף. עם זאת ישנם בהחלט תוספים שיכולים לסייע במקרה של הדבקה בתולעים:
  • פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה- העשרת הפלורה הבריאה של המעי “תופסת מקום” על חשבון חיידקים וטפילים בעייתיים ומחזקת את המערכת החיסונית. 
  • GSE– שתייה של תמצית זרעי אשכוליות, בעלת יכולות חיטוי משמעותיות, נמצאה יעילה נגד מגוון טפילים וזיהומים במערכת העיכול. 
  • שמן אורגנו- ללקיחה פנימית בשמן או בכמוסות. בעל השפעה נוגדת זיהום ומחזק את מערכת החיסון
  • כלורלה– אצה פרה-ביוטית מהווה מצע להתפתחות חיידקים טובים, משפרת תהליכי עיכול ומסייעת בניקוי רעלים. 

צרכים רגשיים- גם המדע היום מגיע למסקנה שהיא יסוד מוסד של הרפואה הטבעית- אין הפרדה אמיתית בין הפיזי, הרגשי והמנטלי. מערכת החיסון שלנו מושפעת מהרגשות והמחשבות שלנו ולהפך. אנו שומעים על בתים בהם אח אחד סובל מתולעים לעתים קרובות בעוד נראה כי אח אחר חסין להם, על אף שהנסיבות, התזונה וכד’ זהים. על אף שמדובר בטפיל חיצוני, יש משמעות לנטיות הקדם. הדבקה בתולעים בבית היא הזדמנות לברר אם ישנם צרכים רגשיים המבקשים יחס וטיפול. 

×

עגלת קניות

Open chat
אפשר לעזור לך?
שלום, אנחנו כאן כדי לעזור!
להתייעצות עם רוקח לחצו על הכפתור >>>